- ’Olvasónapló
’
A 2004-ben megjelent kötet verseket,
gondolatfutamokat tartalmaz. A könyv különlegessége, hogy az író saját
rajzaival illusztrálja, gazdagítja a gyűjteményt. Legelőször a képek keltették
fel érdeklődésemet - mivel a művészeteken belül a rajz, a grafika közel áll
hozzám-, majd ahogyan bele-bele olvastam az írott sorokba is, alig tudtam
letenni a könyvet. Ez pedig nagy szó!
A könyv elején a szerző maga mutatkozik be
röviden. 26 évesen megszületett benne a kérdés, melyet tisztázni szándékozott
önmagában: „…mit akarok és mit tudok? Csak mások mondanivalóját vagyok képes
rajzba önteni, vagy vannak saját gondolataim, érzéseim, melyeket művészi
szinten ki tudok fejezni?” Ez a kérdésfeltevés döntő súlyú minden ember
életében. Vannak, akik el sem jutnak eddig, mások eljutnak, de a választ
helytelenül adják meg, keresésük félresiklik. Simon András nem emberi akaratra
vagy tudásra vonatkozóan teszi fel a kérdést. Inkább úgy, hogy mi Isten terve
vele, milyen talentumokat kapott Tőle és hogyan tudná ezeket kamatoztatni
embertársai megmentésére és az Úr dicsőségére. „Felajánlottam, mindezzel az Ő
dicsőségét szeretném szolgálni.”
Hogy
ezenkívül mi céllal vetette papírra gondolatait szavakon és vonalakon keresztül
arra az alábbi idézet nyújt még választ: „Időről időre késztetést érzek arra,
hogy mondandómat vonalakon kívül szavakba is öntsem. Eredendően nem a
nyilvánosság, hanem csupán a saját magam számára vetettem papírra töprengéseimet,
hogy általuk kikristályosodhasson bennem az eltelt évek fájdalma és öröme.”
Mekkora
szüksége lenne a mai embernek is eltöprengenie az elmúlt évein, meg-megállni, és
tisztázni múltját, célokat tűzni ki a közeli és távoli jövőre?
Az író és grafikus művei egyszerűek,
ugyanakkor roppant mély tartalmúak. A 21. századra pont a dolgok túlbonyolítása
jellemző. Saját életemben tapasztaltam, hogy a kevesebb sokszor több. Magam is
szoktam rajzolni, festeni, de sokszor a sok szín, és bonyolult vonalak közt
elveszik az üzenet. Jó érzés egy rokonlélek sorait olvasni és műveiben
gyönyörködni.
Az elején leírt bemutatkozásból egyértelműen
kitűnik a művész keresztény gondolkodása. Így az egész könyv középpontjában –
ahogyan arra a cím is utal - a szeretet áll.
Ezen
belül több csoportot is megnevezhetünk. Úgy, mint például az ember Istennel
való kapcsolata, az ember emberrel való kapcsolata - szerelem, barátság -, a Bibliát idéző versek.
Ráirányítja tekintetünket a nagy dolgok komolyan vételére és a kis dolgokra
való rácsodálkozásra.
A következőkben azokról a művekről írok,
melyek különösképpen megragadtak, s bennem is új gondolatok születhettek
hatásukra, s mindeközben régi tapasztalataimat is feleleveníthettem általuk.
A
mosoly címmel három rövidke írást olvashattam.
A
mosoly:
megelőlegezett
bizalom,
a
feltétlen elfogadás garancia nélkül
adott
hitellevele, amely legtöbbször
akkor
nyeri el fedezetét,
amikor
egymásnak „átnyújtjuk”.
vidáman
világító kisablak
a
közöny sötét éjszakájában.
az
első tanktöltőállomás azon az úton,
amely
önmagad zárt világából
a
másik emberhez vezet.
Az elsőnek idézett műből azt tanultam, hogy
előítéletek nélkül forduljunk egymáshoz, leküzdve a másság gátját, még akkor is
ha nem ismerjük egymást. Csak akkor várhatjuk el, hogy más is ilyen
megelőlegezett bizalommal legyen hozzánk, ha mi is gyakoroljuk ezt. A mosoly
tehát egyrészről = megelőlegezett bizalom.
A következő a lélek csillanásáról szóló két
rövid sor megfogalmazza az apró dolgoknak való öröm lényegét. Azt, hogy a mai
ember milyen közömbös, és sajnos nem fedezi fel a sötétségben a fénysugarat.
Milyen kár!
Az utolsó ezzel kapcsolatos gondolatmenet,
ráirányítja a figyelmet az emberre, akinek ki kell lépnie önző világából, hogy
mások segítségére legyen. S az ehhez vezető út első állomása a mosoly.
A
kritikáról is három gondolatmenetet olvastam, ám ezek hosszabban ki
voltak fejtve.
Első művében az író leírja, hogy sokan jó
emberismerőnek tartják magukat, de az igazság az, hogy senki sem lehet az. Mert
ismerni valakit, annyit jelent: szeretni őt.
A
külső nagyon kis része az embernek, ám a belső kincsesládáját csak akkor
nyithatjuk ki, ha ítélkezés nélkül fordulunk embertársainkhoz.
A második bírálatról fogalmazott írásban
tanácsokat fedeztem fel annak kapcsán, hogyan mondjuk el másoknak hibáikat,
hogy ne sértsük meg őket ezzel. Ha ugyanis nem kedvesen, és szép szóval
tesszük, önző indulatról van szó. De az előbbivel jobban járunk, mely
szeretetből fakad. Az illető el fogja hinni, hogy „nem ellene, hanem érte”
tesszük.
A harmadik mű soraiban, ráderül a fény egy
(igen gyakori) rossz emberi tulajdonságra: Amikor másokat kritizálunk, az az
önmagunkkal való elégedetlenségből fakad. A gyenge személyiségből, mely, ha nem
hajlandó engedni önmagán változtatni, másokat tesz tönkre, féltékeny mások
sikereire és boldogságára. Keresi más életében a ’szálkát’, de önmagáéból nem
engedi a ’gerendát’ eltávolítani.
A
hitről is olvashattam egy rövid, definíció szerű írást.
Szerintem
a hit az egyik legnagyobb dolog. A Bibliában az eredeti héber és görög
nyelveken bizalmat jelent, állhatatosságot, kitartást feltételez. Hűséget
minden körülmény között. A hit nem egyenlő az elhívéssel, hiszékenységgel, mert
mindezek bizonytalanságot, vak követést foglalnak magukban. A hit megismerésből
származó, meggyőződésen alapuló bizalmat jelent.
Simon
András ezt úgy fogalmazta meg, hogy egy megfoghatatlan dologban biztosnak
lenni. Ám a mai ember sajnos csak abban hisz, amit lát, látott, abban, ami
megtörtént, kézzelfogható vagy pedig babonás minden meggyőződést nélkülöző hite
van.
„A
hit pedig a reménylett dolgoknak valósága, és a nem látott dolgokról való
meggyőződés.” /Zsid. 11:1/ A hit Isten ígéreteibe vetett bizalom, azok
valóságosságának elfogadása még mielőtt megtörténnének.
Következő
megragadott írás címe ez volt: Pár gondolat a türelemről.
Volt
egy tapasztalatom, még általános iskolában, amikor az egyik családórán
beszélgettünk. Különböző tulajdonságok kerültek a táblára. Mindenkinek 300
fillér állt rendelkezésére, ezt kellett beosztania az árverésen, amin 100
fillérről indult minden erény ára. A szabadság, a szerelem, és a szépség 200ért
kelt el. Ezek mind jó dolgok, ám a türelemért a végső kikiáltási ár 30 fillér
lett. Ez is ugyanúgy elkelhetett volna 200ért. Ugyanis mit ér bármi más e
nélkül? Belőlem is hiányzik e tulajdonság, ugyanis ha fáradt vagyok, vagy épp
nem vagyok olyan kedvemben, képes vagyok leharapni a hozzám szóló személy
fejét. Ám ez nem sokáig maradhat így. Mert ahogy semmi más nem, úgy a türelem
sem állhat le a fejlődésben.
Az
író pár oldalban megfogalmazza a türelem lényegét: Várakozni. És ebben
különbözik a többi erénytől. Nem kell tennünk semmit, csak éppen visszafogni
magunkat. S ez olykor nehezebb, mint cselekedni.
A
türelem hiánya miatt szenvednek az emberek leginkább. És a probléma forrása a
szeretetlenség, az, hogy sokszor nem az Isteni szemüvegén keresztül nézünk
egymás formálódó lelkére.
Igen
és nem.
– Simon Andrásnak ezt a versét, úgy érzem, nem tudnám jobban, tömörebben
megfogalmazni, mint ahogy ő tette, ezért szeretném az egész versét idézni:
Igen
és nem
A
szeretetnek két eszköze van
arra,
hogy megmutassa magát:
az
igenlés és a tagadás.
A
szeretet annyival több a vonzalomnál,
hogy
nincs alátéve
érzelmeink
hullámzásának,
hanem
az akaratunkkal is irányíthatjuk.
A
szeretet
nem
csupán érzelem,
hanem
valami
vagy valaki mellett,
akit
megmagyarázhatatlan
megérzéseink
vagy
éppen tudatos megfontolásaink alapján
kiválasztunk
magunknak
az
arctalan
tömeg-
ből.
A
következő szerzemény által ihletett gondolataimmal zárom e töprengésemet; címe:
A
szeretet hiteljegye.
Ebben
oly jól szavakba öntötte a szerző a lényeget. Szeretni annyit jelent, hogy
nemcsak a hozzánk közel állókért hozunk áldozatot, hanem azokért is, akiknek
életvitelével nem értünk egyet vagy esetleg ellenségesen viszonyulnak hozzánk.
Tehát a szeretet nem egy érzelem, hanem egy tudatos döntés, elv hűséges
követése, Jézus követése, hogy akkor is szeressünk, ha semmit nem kapunk
cserébe érte.
A
szeretetet nem lehet kikényszeríteni, sem megparancsolni.
Szeretetet csak szeretet ébreszthet.
Szeretetet csak szeretet ébreszthet.
Csak annyit tudnék ehhez hozzáfűzni, hogy nagyon szépen köszönöm! Neked és Simon Andrásnak is! A képeit ismertem, de mostanáig nem sokat olvastam tőle. Neked viszont sikerült elérned, hogy vágy keljen bennem a könyv olvasása iránt.:) Köszönöm szépen!
VálaszTörlés